Feed my Vanilla! (just click )

Friday, August 14, 2009

Epilepsy

Hari ini saya mahu berbicara tentang epilepsi (sawan). Mungkin ada di antara anda penghidap epilepsi atau mempunyai keluarga, sahabat, atau kenalan yang menghidap penyakit ini. Disini saya hendak nyatakan artikel ini adalah sebagai general reading sahaja. savvy?? huhu

Basically, epilepsi disebabkan surge of electrical chargers dalam saraf di bahagian sel otak. Biasanya keadaan ini berlaku dalam beberapa saat sahaja tetapi bagi kes epilepsi kronik, mungkin berlaku dalam tempoh lebih lama.

Terdapat pelbagai jenis epilepsi. Pertama, "major generalize seizure" dimana pesakit tidak sedarkan diri dan mengalami muscle contraction pada seluruh bahagian badan. Biasanya berlaku kurang dari 5 minit dan pesakit juga mungkin mengalami ganguan pundi kencing (resulting in accidentally peeing his/herself).

Jika berhadapan dengan pesakit yang sedang seizure macam ni, kamu hendaklah; 1) kamu jangan panik; 2) alihkan pesakit ke tempat selamat 3) jauhkan sebarang objek tajam dari pesakit; 3) buka sebarang pakaian yang menjerut seperti tali leher, tali pinggang, cermin mata 4) jangan tahan pesakit 5) jangan masukkan benda kedalam mulut pesakit seperti jari (ouch), atau sudu (kalau dier gigit lidah, biar je sebab lidah kuat n tak akan putus serta cepat sembuh) 6) lepas seizure, pastikan badan pesakit dalam keadaan mengiring untuk membuka ruang penafasan beliau 7) Jangan offer makanan atau minuman sampai pesakit betul-betul sedar; 8) bawa pesakit ke klinik kalau kepala terhantuk untuk check concusion.

Kedua, "complex partial seizure". Pesakit akan melakukan sesuatu di luar kawalan seperti memukul diri sendiri, bermain dengan pakaian (figdeting), bercakap merapu dan mungkin akan bertindak ganas.

Cara berhadapan dengan pesakit begini ialah; 1) jangan halang pesakit dari berjalan2 kecuali jika merbahayakan pesakit; 2) jangan menjerit dan menggoyangkan tubuh badan pesakit untuk sedarkannya; 3) Alihkan benda yang berbahaya ;4) stay dengan pesakit sampai beliau sedarkan diri.

Ketiga, "absence seizure". Pesakit biasanya terdiri dari golongan kanak2. Pesakit akan kelihatan seperti hilang fokus secara tiba-tiba.

Cara berhadapan dengan pesakit begini ialah, 1) stay dengan pesakit sampai pesakit sedarkan diri. Perlu diingatkan bahaya pernafasan pesakit juga boleh terhenti dalam kes ini. Maka, perhatikan pesakit dengan teliti dan jika pesakit tak bernafas, telefon ambulan.


Untuk maklumat lanjut, sila layari http://www.epilepsy.org.my

Pesanan kemasyarakatan dari ~linearregression~


Random: Saya ahli persatuan epilepsi malaysia sebab ada budak mengalami Major Generalize Seizure depan saya dan saya panik. Hopefully, takkan panic lagi after this =)

2 comments:

triple x malaya said...

gua pun ade sawan jugak...sawan ape itu rahsia..

my-yum said...

triple x malaya: ahah..